Hidup Jangan Berkira

by admin on May 27, 2012

“Hidup jangan berkira” ini lah antara kata-kata yang sering aku gunakan hingga kini dan juga dengan kata ini “Jangan Hisap Darah Kawan”. Sudah 5 tahun aku mengaplikasikannya. Sejak aku jadi komander dan MPP dulu, ini lah kata-kata yang aku selalu dengar.

“Hidup jangan berkira” YA! kita ni janganlah terlalu berkira. Macam-macam kita jangan berkira. Contohnya “ILMU”. Ilmu ni janganlah kita berkira sangat. Kalau kita ada ilmu tu, kongsi lah bersama rakan yang lain. Bila kita tidak berkira dengan ilmu, InsyaAllah ilmu itu juga tidak akan berkira dengan kita.

Sama juga dengan “rezeki”. Kalau kita ada rezeki lebih, jangan lah kita terlalu berkira dengan orang yang susah. Apa salahnya kita bersedekah. Apa salahnya kita belanja kawan. Percayalah! Bila kita tolong kawan, kita belanja kawan, kita bersedekah, kita menderma InsyaAllah rezeki itu selalu akan datang kepada kita.

Yang penting, jangan lah berkira dalam hidup ni. Bila kita terlalu berkira, kita akan kena padahnya.

Kalau kata “Jangan makan darah kawan” ni pula, maksudnya kalau kita bekerja dalam kumpulan, jangan lah kita rileks, kawan yang lain berusaha lebih. Tak bagus. Erti kata lain “sleeping partner” lah kan.

Kesimpulannya, berbuatlah baik dengan orang, orang lain juga akan berbaik dengan kita. InsyaAllah.

{ 2 comments… read them below or add one }

juanita May 28, 2012 at 3:11 pm

begitu la dalam hidup kita ni kan :) juanita recently posted..Book Chat : Anakku Dapat Semua A

Reply

admin May 28, 2012 at 8:44 pm

betul tu.
wah lama tak nampak kamu ..
he he

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

Previous post:

Next post: