Mengejar Rezeki, Bukan Menunggu Rezeki

Pada Rabu minggu lepas, pihak Great Eastern dari Johor Bahru telah datang ke kampus untuk memberi sedikit talk kepada pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda.

Pelbagai perkara yang aku dapat di situ. Sekarang aku nak fokuskan kepada rezeki. Ada seorang lelaki India, namanya tak ingat telah membuat aku tersedar bahawa, kita perlu mencari rezeki, kita perlu mengejar rezeki kerana rezeki tak mengejar kita dan menunggu kita.

YA, betul “Ajal, Jodoh Dan Rezeki” telah diberi Allah S.W.T, tapi pernah dengar tak “kita perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu”.

Sewaktu beliau (yang lelaki India tadi) memberi talk dia ada ambil wang RM10 dan tanya pada kami “Siapa nak duit ini?” , semua tak percaya. Tiba-tiba ada seorang ambil, rupa-rupanya betul dia bagi. Kemudian dia kata “kita yang menolak rezeki” sedangkan dia sudah terang-terangan memberi rezeki kepada kami.

Betullah, kadang-kadang tu kita nampak sesuata perkara yang baik untuk masa depan, tapi disebabkan kita lalai, kita terlepas begitu sahaja. Ye tak?

Jadi di sini aku mahu selitkan bahawa aku mahu beri sedikit duit pada blogger-blogger yang rajin. Jom join INI. Rezeki tu, jangan terlepas pandang pula.

Berusaha lah dulu,baru tawakal.

Dunia Blog

4 comments


  1. “YA, betul “Ajal, Jodoh Dan Rezeki” telah diberi Allah S.W.T, tapi pernah dengar tak “kita perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu””

    like ayat tu.. setuju sangat2.. :)

  2. Iyalah, kalau kita duduk je malas malas tak buat pape, takdenyaa rezeki dtg bergolek ye tak ? bukan setakat kejar, kena berlelah2 lah sikit nak cari rezeki, sebaikk kita2 ni muda lagi. hihi

    • admin

      yep betul dan tepat sekali.
      nanti dah tua dah banyak penyakit susah pula nak cari rezeki.
      ye dok.
      jadi sekarang ni la kene cari rezeki..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: