Bertudung Lawan Tidak Bertudung , Siapa Menang ?

Assalamualaikum ,

semasa blogwalking , aku berminat dengan entry ni ..

credit to Kaki Facebook

Dunia Blog , ,

38 comments


  1. menarik perbaulan mereka.good2

  2. MTT

    Panasnya isu ni..Memang ada kebenaran dalam setiap apa yang di perkatakan oleh Muslimah dalam perbualan di atas..Akan tetapi siapa lah kita untuk menilai dan memperkotak katekkan amalan serta ibadah kita sesama manusia..Siapa la kita yang nak menentukan dimana tempat kita di hari penghabisan nanti.. :)

  3. muslimah tu tenang je jawab setiap kata2 dari wanita itu…

    • solehah

      smemangnya pd zaman skunk pendekatan scara lembut dan halus sudah x dapat dguna laaagiiii…. syabas saya ucapkan kpd MUSLIMAH…. ALLAHHUAKBAR3x…..
      :lol:

  4. FD

    bila diri perasan bagus.. bila diri perasan masuk syurga.. bila diri perasan baik…

  5. suke bce entry nie. kalau bergadoh pasal isu ni smpai ble2 xabeh. kesedaran diri sendiri yg penting :)

  6. gvh

    jawapan yang baik. Rasanya si tini pinky tu boleh dikaitkan dgn entry baru saya.meh la tengok.=)

  7. terbaek…mohon share…. =)

  8. mia dani

    Pakai la tudung..tutup la aurat..tkde gunanye nk tegakkn lg benang yg basah sdgkn dh terang2 tau halal dn haram itu ape.sbg manusia yg beragama islam,selalu2 la bermuhasabah diri.tegur menegur ke arah kebaikkan itu wajib didlm agama kita..dgr dn patuh..alhamdulillah,tknk dgr dn engkar..lantak ko ler,kubur msg2..aku dh jlnkn tggjwb aku sbg seorg muslim kpd muslim yg lain.

  9. kids

    1 kite semua wajib ingat ..kita hidup di dunia ni bukan semata2 utk mati ..tapi mati nya kita di dunia ini adalah utk hidup kita di akhirat sana ..sama2 lah kite mengingati sesama sendiri .. baik nya akhlak seseorang itu baik la blasan nya .. wasalam 8)

  10. malas nak layan perempuan macam nie…. adoi2…

  11. abc

    pakai tudung ni, bukan seru tak seru. Wajib. sama macam solat n puasa. =) perbualan diatas adalah sekadar renungan n muhasabah diri kita. =) Wallahualam.

  12. qwerty

    setuju dgn muslimah tu. tapi betul ke orang like sampai beratus cmtu? mcm x logik je

  13. normeck

    mintak share :)

  14. Sebuah Kembara

    MasyaAllah..bertaubatlah sebelum terlambat..

  15. Pingback: #ThinkThursday – Bertudung Tidak Bertudung Dua Dua Binasa | Frantz Dylandy

  16. Nancy

    Saya rasa debat ini tidak debat yang adil. Ini kerana perempuan yang tidak memakai tudung ini tidak ada hujah-hujah yang baik. al Quran berkonteks dari orang Arab. Kita di Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun, tidak sesuai menutup segala aurat yang ada. Saya tahu banyak orang yang tutup badan dengan kain tebal sehingga mata sahaja keluar banyak mendapat penyakit kulit. Lagi pun, saya berasa kita sudah terlalu konservatif dalam pandangan. Kalau sebegini, semua moyang kita akan pergi ke neraka kerana tidak memakai baju. adakah tuhan begitu kejam? Kalau begitu, syurga pun macam neraka. Saya berharap Malaysia tidak menjadi seperti negara-negara Eropah yang dahulunya gereja Katolik yang berkuasa menghukum segala kesalahan-kesalahan yang kecil tetapi membuat banyak korupsinya sendiri. Saya berasa negara kita sedang menuju ke era ini. Sekarang Eropah, tidak banyak lagi orang menganuti agama katolik kerana sangat benci kepada pengawalan agama yang korupsi. Mungkin ka ini akan terjadi kepada Malaysia.

    • 1. Al Quran berkonteks pada seluruh umat manusia. Seluruh. Point semua sudah jelas. Boleh diamalkan oleh seluruh umat manusia di mana mana muka bumi.

      How about,dorang yang buka aurat tu,tak mudah kena penyakit kulit? Skin cancer? More exposure to UV ray?

      Macam ni,orang yang buka aurat tak ada hujah hujah yang baik. Membuka aurat sekadar hujah orang Barat. Malaysia tidak sesuai untuk buka aurat pasal Global Warming,thinning of the ozone layer and more UV rays kena kulit manusia?

      Lagipun,saya rasa sekarang ni anda telah terlalu Sekular dalam memberi pandangan ;)

      2. Kantoi anda tak kaji al Quran lagi. Al Quran telah menetapkan beberapa statement untuk mereka,moyang moyang kita yang berkelakuan baik tetapi tidak sampai seru mengenai Islam atau agama agama Allah pada waktu itu.

      Sebelum itu,sememangnya peraturan mengenai perkara ini tidak disentuh lagi. Tapi Allah sudah menetapkan Syurga untuk mereka yang terdahulu.

      Syurga khas untuk mereka yang tidak sampai seru mengenai agama Allah.

      Tuhan tidak kejam. Anda je tidak tahu ;)

      3. Korupsi itu datang daripada ORANG tu sendiri. Bukannya agama. Korupsi eropah terdahulu datang daripada ORANG GEREJA tu tersendiri. So,adakah AGAMA Kristian yang bersalah? Nope.

      Kristian Katolik itu tidak bersalah pada orang eropah. TETAPI orang yang berkuasa dalam gereja Katolik itu sendiri yang bersalah.

      So,who’s to be blamed now? AGAMA itu sendiri,atau PENGANUT?

      Tak kira agama apa,kalau ada orang yang buat salah,AGAMA itu tidak bersalah. ORANG tu sendiri yang bersalah. Tidak kira mana mana kat dunia ni pun,memang itu yang berlaku sekarang. Di US? Di Eropah? Di Malaysia?

      A proper human thinking would think that way.

  17. pada aku..”yg pasti tak tutup aurat kompem masuk neraka”…wlpn aku tau tu hanya rekaan..tapi kita sgt kejam sehingga menghukum sebegitu rupa..pernah dgr kan cerita seorang pelacur yg dpt masuk syurga kerana memberi makan seekor anjing yg kelaparan…

    jadi..renung2 kan :)

    • aku la

      aku setuju dgn kadir siapa kit na judge seseorg sdgkn diri sendiri layak syurga ker atau nereka

      • toradatanglagi

        setuju dengan kadir jugak, walau sebaik mana pun seorang islam itu, pasti ada dosanya, walau sekecil zarah sekali pun. hanya Allah sahaja yang layak menentukan tempat kita diakhirat kelak. jadi kita sebagai muslim kena cuba sedaya upaya untuk memperbaikkan amalan dan jauhi perbuatan mungkar sebaik mungkin. ye dok? sedangkan Rasulullah s.a.w yang diberi sifat maksum (suci dari dosa) tidak pernah putus2 memohon keampunan dari Allah. Sedangkan kita ni cuma manusia biasa, MasyaAllah tak terbayang dosa yang sudah kita dilakukan.

        sekadar peringatan.

        • stuju. :D manusia . tidak layak untuk menyatakan sama ada orang itu masuk neraka atau syurga.

          amal. kesedaran . istiqamah penting.
          tiada siapa yang akan lari dari melakukan kesalahan.

          doa n amek iktibar tu penting. :D

    • meniti jalanan

      setiap dosa kita buat, akan di hitung…
      buka aurat kira dah berdosa..
      setiap helai rambut tu pon kira..
      jadi kira la klu 70 tahun tolak sebelum baligh..
      bape tahun dosa tu di simpan..
      memang ada cerita pasal pelacur masuk syurga.
      tapi ade tak dengar sebelum masuk syurga,
      akan di masukkan ke neraka dulu.
      kenapa kisah pelacur tu je yg di ambil.
      bukan byk lagi contoh yang ada.
      adakah sebab nak menangkan org buka aurat.
      contoh mcm tu yg kita ambil.
      jgn memutar belitkan hukum Allah.
      membuka aurat itu berdosa.

  18. hamba kpd yang satu

    nancy ckp “. Kita di Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun, tidak sesuai menutup segala aurat yang ada. ”

    jadi dibolehkan ke buka aurat kerana cuaca yg panas??

  19. gugurl

    smuanya Allah yang tentukan. neraka atau syurga, itu urusan Allah. buat baik mcm mana pun, kalau Allah tak terima, xda maknanya juga. jadi tak smestinya bila kita berbuat jahat, kita akan terus dicampak ke neraka. sejahat mana pun manusia itu, pasti akan ada kebaikan dalam dirinya yang hanya Allah yang nampak dan mungkin itu penyelamatnya. jadi jgnlah pandai2 menilai org. nilailah diri sendiri dan perbaiki apa yang patut. memang dakwah itu bagus, tp jgnlah sampai menyakitkan hati org lain dan membuat org itu terus @ makin membenci hukum hakam Islam. Rasulullah adalah contoh pendakwah yang paling baik.

  20. mia dani

    Rasanya semua dh sedia maklum..membuka aurat itu akn lbh menggalakkn manusia ke arah kemaksiatan.confirm yg akn diseksa di alam barzakh ataupun neraka nnt pasti slh 1 drpdnya juga adalah golongan org2 yg melakukan maksiat.betul semua yg beragama islam pastinya akn dimasukkn didlm syurga jua akhirnya tp ia bkn bole lps mcm tu aje dr balasan dosa yg blm tentu sesama makhluk dpt memaafkn walaupun Allah swt itu maha pengampun,pengasih lg maha penyyg.islam bermula dr dlm hati..islam membentuk kehidupan kita ke arah nilai2 murni yg tiada agama lain bole menandinginya dimuka bumi ini.kita disuruh menutup aurat bkn sekdr takutkn pd balasan neraka shj,tp ianya juga sbg pelindung hawa nafsu sesama manusia dn utk menguji sejauh manakah keihklasan kita didlm beragama islam dgn mengikuti segala suruhanNya dn meninggalkn segala laranganNya.

  21. hehe.. memang macam ni la riaksi orang yang tidak menutup aurat.. pada saya 1 ja.. orang2 ini tidak sayangkan suami (bagi yang dah berkahwin) atau Ayah (bagi yang belum berkahwin) kerana terpaksa berkongsi dosa atas kedegilan mereka..

  22. mia dani

    Ingatlah 1 shj wahai saudara saudariku yg beragama islam..ALLAH MAHA ADIL..fahami betul2 akn maksud diseblk kalimah tersebut.dr situ bermcm2 pilihan yg diberikn kpd kita utk menentukn apa bakal nasib kita di akhirat kelak.syurga dn neraka hanya akn wujud utk kita slps dtgnye kiamat..ape yg kita ade skrg ialah syurga dunia,neraka kehidupan,hukum karma dn alam barzakh.rasulullah berdakwah pun ade juga yg sakit hati dn berdendam pdnye..tp kebykkn drpd manusia tersebut ialah golongan org2 yg kufur dn jahil.adakah kita termasuk didlm golongan manusia2 tersebut sehinggakn kena semanis lidah selembut bicara utk berckp didlm menentukn akidah dn moral kita?

    • Khai

      Kata2 itu melambangkan identiti/peribadi seseorang.. Jika baik org itu, baik jugalah kata-katanya dan sebaliknya bagi org yang tidak baik.. kata2 itu umpama senjata, ada yang boleh buat org jatuh cinta, ada yang boleh buat org benci. Maka untuk berdakwah berkatalah dgn kata2 yang baik dan lemah lembut. Hati manusia ini kena dijaga, dengan menjaga hati org lain, Allah juga akan menjaga hati kita. Apabila org melihat budi bicara kita yang baik, sudah tentu apa yang kita nak sampaikan mudah diterima. Thank you :)

  23. nice one..
    muslimah tu sangat tenang…
    memang bagus cara dy reply hujah pmpn tu..
    n btw nancy yg kat atas tu..
    rse ny da terlalu liberal dy tu..
    tu la akibatnya kalau xdapat didikan agama yang cukup..
    konsep Islam yg sebenar da lari n always want something yang baru..
    padahal Islam tu dah originally covered everything kat dunia ni since dulu lagi..
    so lets pray and hope that those girls dapat hidayah from Allah n terbuka pintu hati dyorg tuk sedar kesilapan dyorg n berubah..
    btw nice entry..
    wlupon aq laki, but nak tau gak cte2 hangat cmni.. :P

  24. mia dani

    berdakwah dgn sentiasa berkata yg baik2 dn menyuarakn sesuatu ttg hukum agama yg cuba dinafikn atau dimanupulasikn adalah 2 perkara yg berbeza.isu aurat ni ibarat spt mencurah air didaun keladi yg akhirnya hanya petunjuk dn hidayah drNya shj yg akn menyedarkn kita dgn seikhlas hati utk berubah menjd insan yg lbh baik dr semlm.aurat tdk tertumpu hnya pd p’puan shj..lelaki pun iye juga.namun lelaki lbh byk berasa malu utk mendedahkn aurat berbeza dgn p’puan yg lbh kpd rasa bangga dn suka.akhir kata..pakai la tudung…pakai la baju kurung..sesungguhnya anda akn nmpk lbh ayu dn jelita,malahan aura seri wajah yg terdpt pd seorg p’puan yg memakai tudung lbh menyerlah dr yg lain2.. :)

  25. NUR

    saya bersetuju dgn hujah muslimah..yang tak menutup aurat, confirm dapat dosa mendedahkan aurat, yang menutup aurat confirm dapat pahala menutup aurat..nak persoalkan hati, kena ingat, niat tak menghalalkan cara…kalau nak tutup aurat pun kena bergaduh, jangan berani cakap nak impikan syurga. TEPUK DADA TANYA IMAN

  26. wie

    klau xd org yg tgur sapa lg mahu tgur dia? kita sharusnya ada sifat risau…

    Amar Makruf Nahi Mungkar

    ikut Al-Quran n As-Sunnah… maka kamu tidak akan sesat…

    jangan nak memandai fkir2 sndiri…..

  27. insan biasa

    padan muke kau… banyak2 lah bertaubat.. harap2 ramai ag wanita y tak bertudung di luar sana berubah ke arah kebaikan.. :)

  28. Love for Islam&Allah

    wow, alhamdulillah masih ade muslimah yg pandai berhujah camni.. :) korg yg kat atas2 tu, sbelum dtak komen, rujuk al quran dulu k?? :) takut slah fakta tpi yg pasti stiap ape yg dicakapkan olh muslimah tu mmg bnar… bgi seorg muslimah, kt akhirat nnti, aurat la antara yg pertama ditanya. kalau dh fail soalan aurat ni, ha… wallahualam.. kita sbgi org islam tunjuk teladan yg baik n ikut ajaran Al Quran dan Sunnah sbgi panduan kita.. selebihnya, biarlah Allah SWT yg uruskan… bak kte org, kita hanya merancg, Allah yg menentukan.. Kita yg rancang nk msok syurga @ neraka, tapi Allah yg tentukan semua tu.. Wallahualam…

  29. demii masa seungguhnya manusia itu dalam kerugian melainkan mereka yang berpesan-pesan……………… cukup pendek tai banyak pengertiannya………… jangan sesuatu perkara itu di salah ertikan……. sememangnya wajib bagi kita untuk berpesan-pesan dan saling mengingati.. dan barangsiapa yang tidak ssuka ditegur kearah kebaikan.. janganlah kamu melawan dan mengherdik dan memberi komen yang menjatuhkan niat baik orang tersebut… tapi hendaklah kamu diam…………

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: